Tips og info om bytte til V8.

Astro og Safarivans er en av de letteste bilene å bytte motor til V8.

Her er det flust med plass. ( Du synes ikke det ser slik ut ? ) men forskjellen mellom V6 og V8 er kun lengden, og fra motorblokken på V6 og frem til radiatoren er det rikelig med plass til V8 motorens 2 ekstra sylindere.
Du får plass til en clutchvifte også etter motorbytte. Radiatoren blir der den er. Det samme gjelder girkassen,
mellomaksel samt giroverføring som er vanlig å måtte modifisere ved motorbytte i andre kjøretøy.

Det som må byttes er motorfestene. Disse må bygge ca 3 " bakover og er på lager hos Astroparts.no
(Disse er til 2WD. Vi vil også ta frem fester til 4WD. V8 i 4WD krever også en spesiell bunnpanne.

Det er også plass til forskjellige fasonger manifolder og headers.

85-94. De lærde strides om det er best/lettest å ta ut motoren ved å ta ned subrammen med motor/gir og forstilling påmontert. Da slipper man å demontere hele fronten, radiator og AC registeret / halve motoren, samt løsne den fra girkassen for å få motoren ut. Når man så skal inn med ny motor så må den også være delvis demontert for å få plass til elefanten (krana) for å heise den inn i motorrommet.

95 og nyere har ikke avtagbar tverrbjelke over radiatoren, så der må sub-rammen ned.

Hva er viktig !

1.










Kontakt ditt lokale biltilsyn eller et biltilsyn som har kunnskap/ er positive til å godkjenne en slik jobb.
Det er gjort et antall slike bytter rundt om i landet. Bilene er levert med 150 - 200 HK med samme konstruksjon forøvrig, så et bytte til V8 motor med "normal" effekt skal ikke vøære noe problem.
Ha gjerne tett kontakt med biltilsynsmannen under arbeidet. Dette setter de oftest pris på de også,
i stedenfor å komme med ferdig bil og be om godkjenning.

Det kan være en fordel å bruke aluminiumsinnsug på motoren, da lasteevnen på foraksel ikke er spesielt høy,
og den blir ikke høyere ved bytte til V8. Det originale TBI utstyret kan nemlig benyttes, også injektorene til 305" V8, mens 350" krever større dyser.

2.


Motorfester (på motoren) må byttes. Dette for å treffe festene på traversen, samt beholde vinkelen
på drivlinjen vedrørende mellomaksel og radiator.

3.


Motoren kan benytte svært mange av komponentene fra V6 motoren da disse er avstemt mot måleinstrumentene i dashbordet. Starter, vannpumpe, coil, map sensor, bankesensor, temperaturgiver, oljetrykksgiver, osv

4.



En annen ting som må gjøres er å få tak i hjernen fra en V8, da denne må fungere mot riktig antall sylindere.
Vi kommer snart med et mer utfyllende kapittel om dette.


5.




Et viktig punkt ved motorbytte er å få til en god løsning når det gjelder kjøling. Viftekappen må modifiseres
med omhu for å få optimal effekt. Bytt gjerne radiator til en ny, Heavy Duty om mulig, da et nytt register
fungerer bedre enn et gammelt, som gjerne har begynt å gro igjen i kanalene.

Kjøling er det mange sliter med etter bytte til V8.

 


Vi vil komme med mer utfyllende info / bilder om motorbytte etter hvert.